Metodika

8, 5, 3, 1, teď – a je tu roverský program

autor: Jakub Tesař – Tesák

Jednou takhle před Vánoci jsem dostal nabídku představit v Kmeni nově vzniklou metodiku roverského programu. Nejdřív jsem se trochu zhrozil. Text metodiky vznikal několik let v početném týmu autorů a výsledek má více než sto stran. Jak něco takového představit na třech stránkách Roverského kmene? Rozhodl jsem se nakonec zaměřit na několik myšlenek, které tvoří kostru celého textu. Vyšla mi z toho posloupnost 8 – 5 – 3 – 1 – teď. Není to zrovna Fibonacci, ale spíš takový roverský odpočet – souhrn metodických principů, které uplatněné jako celek poskytují spolehlivý rámec činnosti roverského společenství.

Dříve než prozkoumáme, co jednotlivá čísla znamenají, je potřeba zmínit východisko, které stálo na počátku toho všeho. Tím je myšlenka, že roveři a rangers, stejně jako předtím skauti , skautky, světlušky a vlčata, jsou skautskou výchovnou kategorií. Triviální? Možná. Ale tahle jednoduchá myšlenka ukazuje celou řadu dalších věcí. Říká totiž, že roverský program, i když často velmi odlišný od programu mladších skautů a skautek, je řízen podobnými principy a směřuje ke stejnému cíli jako tyto mladší kategorie. Pokud přijmeme toto východisko, jsou už další body naší šifry docela nasnadě.

Ilustrace – Eliška Slavatová (Kory)

8 prvků skautské výchovné metody

První číslo roverského odpočtu ukazuje počet prvků skautské výchovné metody. Pokud je rovering výchovnou kategorií, tato metoda se logicky týká i roverského věku. Na významu neztratil žádný z jejích osmi bodů. Nebudu je zde vypisovat všechny (v archivu Kmene lze najít výborné články, které se tímto tématem již zabývaly), stojí ale za to zmínit ty, které mají u roverů a rangers zvláštní význam, nebo se třeba u roverského věku někdy zpochybňují.

  • Zapojení do společnosti – roverský věk nabízí mnoho nových příležitostí zapojení se do fungování místní komunity (i mimo rámec skautského střediska); aktivní působení ve společnosti je nedílnou součástí roverského otevírání se světu.
  • Družina – i v roverském věku je podstatná skupina vrstevníků, ve které roveři a rangers nachází bezpečné prostředí pro objevování nových rolí a osobní růst; součástí roveringu je tedy roverské společenství v některé z jeho rozmanitých forem, jež tuto oporu jednotlivci poskytuje.
  • Role dospělého – i v roverském společenství má své místo starší dospělý, který už ovšem nepůsobí v roli vedoucího, ale spíše jako průvodce, který pomáhá roverské společenství směřovat.
  • Příroda – roverský program může nabývat mnoha podob, ale stále platí, že příroda, pobyt v ní a poučení z ní plynoucí tvoří nezbytnou součást roveringu.

Skautská výchovná metoda přímo neříká, co má být součástí roverského programu, poradí ale jak roverské společenství uspořádat, jak se vztáhnout ke středisku a k celé společnosti, jakými hodnotami se při činnosti řídit.

5 oblastí roverské cesty

Pokud chceme vědět, čemu se tedy máme v roverské činnosti věnovat, pomůže nám číslo pět. To značí počet oblastí roverské cesty. Těmi jsou: objevování vlastních fyzických a duševních možností, hledání pravdy, navazování dobrých vztahů, hledání vlastního místa ve společnosti a nalézání vlastního vztahu k přírodě.

Oblasti roverské cesty vymezují šířku roverského programu. Říkají, čemu všemu se mají roveři a rangers věnovat, aby byl jejich program úplný a něco podstatného zcela neopomíjeli. Roverské oblasti fungují podobně jako skautské stezky. I ty pomocí požadavku výběru úkolů z různých tematických oblastí zaručují, že se skauti a skautky, kteří úkoly plní, věnují pestré škále témat a něco zcela nevynechávají. Roverské společenství by se mělo jednou za čas ujistit, že se ve svém programu dotýká všech oblastí roverské cesty v rozsahu, který potřebuje, například při pravidelném plánování své činnosti.

3 služby roveringu

Podstatným vodítkem roverské činnosti je roverské heslo Sloužím. Heslo lze dále rozdělit na tři části, které se vztahují k jednotlivým principům skautského hnutí. Služba sobě vyzývá k všestrannému osobnímu rozvoji, služba druhým k aktivní pomoci svému okolí a bližním, služba vyšším principům potom k hledání a naplňování hodnot, které nás přesahují.

Tři služby roveringu vymezují hloubku roverského programu. Poskytují vodítko pro důslednější uchopení roverských aktivit. Pokud se bude naše činnost řídit všemi službami, vyvarujeme se roverských výzev, spočívajících pouze v bezduchém hromadění čárek, hodin, či kilometrů. Služba druhým žádá, aby naše činnost měla smysl také pro druhé a naše okolí, služba vyšším principům zase aby odrážela a dále rozvíjela skautské hodnoty. Vydaná metodika poskytuje řadu příkladů, jak uvažování o třech službách pomůže při promýšlení roverské činnosti.

Všechny tři služby se nutně neodrazí v každém roverském programu. Můžeme o to ale usilovat. Snaha naplňovat všechny služby pospolu nabízí způsob, jak jednotlivé principy skautingu vědomě propojovat, aby se staly přirozenou součástí našeho života.

1 cíl roverské cesty

Roverský program po nějakou dobu trpěl tím, že nebylo jasné, co je vlastně cílem roverského věku. Jde stále o výchovnou kategorii? Pokud ano, k čemu má roverská výchova směřovat? Mají roveři a rangers setrvat ve své kategorii tak dlouho, dokud tento svůj cíl nenaplní, nebo spíše rovery a rangers přestávají být v určitém věku bez ohledu na to, zda cíle dosáhli? 

Odpověď na tuto otázku není v ničem tajemná, lze ji najít přímo v poslání naší organizace. Skauting je podle něj celoživotním programem osobního rozvoje. Se začátkem ale ani s koncem roverského věku tedy nekončí rozvoj skautů a skautek. Mění se pouze to, že tento rozvoj již není od určitého věku veden skautským vedoucím. Každý je nadále za své putování „po stezce životem“ odpovědný sám. Naším úkolem v roverském věku je vědomě vykročit na tuto cestu celoživotní sebevýchovy. To odráží i název, který jsme pro metodiku zvolili: Rovering – putování ke skautské dospělosti.

Ukončení roverského věku není tedy vymezeno dokončením posledního úkolu nějaké stezky ani konkrétním dosaženým věkem, ale rozhodnutím rovera nebo rangers pokračovat dále po stezce osobního rozvoje dle skautských principů samostatně, bez doprovodu skautského vedoucího. To neznamená, že poté budou na další rozvoj sami, budou o něj i nadále (pokud budou chtít) usilovat ve skautském společenství s dalšími skauty všech věků. Již však budou za svou cestu plně odpovědní.

Teď

Rovering jako výchovný program, ohraničený výše uvedenými principy, se může zdát komplikovaný nebo v kontextu tvého střediska neuskutečnitelný. Nemá ale nabízet neprůstřelný návod, který by šlo rovnou vzít a uplatnit v jakémkoliv roverském společenství. Má spíše poskytnout základní rámec, který může pomoci hledat odpovědi na otázky, které vás budou při roverské činnosti napadat. To podstatné je ale začít. Odkudkoliv. Tradice a zkušenosti, které ve svém okolí máte, jsou dobrý začátek. Hledání konkrétního směřování vašeho společenství je už ale také součástí vaší roverské cesty.

Žitá zkušenost roveringu je komplikovaná – je to období hledání životních odboček a zkratek spíše než přímé cesty k dobře viditelnému cíli. Pojďme společně hledat a nenechme se odradit částečnými neúspěchy. Každý den, kdy se budeme autenticky věnovat snaze o naplňování skautských hodnot, kdy budeme s přáteli sdílet nepohodlí roverských výzev, každý den, který prožijeme službou druhým. Každý den strávený na roverské stezce se počítá.

Na závěr jedno přání od autorů. V metodice najdete řadu konkrétních nápadů a myšlenek, které mohou hledání vašeho roverského společenství trochu usnadnit. Metodika roverského programu ale není úplná ani dokonalá. Pojďme ji společně dotvářet, třeba sdílením dobré praxe na regionálních či celostátních setkáních roverů a rangers, na lesních kurzech či skrze skautské časopisy. Jen tak bude odpovídat současným potřebám našeho hnutí.

Oblasti roverské cesty

Objevování vlastních fyzických a duševních možností

K roverskému programu patří náročné výkony a závody, které pomáhají nalézat a posouvat hranice vlastního těla, nebo také praktické činnosti rozvíjející řemeslnou dovednost a zručnost. Roveři a rangers objevují i možnosti svého rozumu, kritického myšlení, ale také spontánnosti a kreativity. Ideálem roverské výchovy je zdravý a zdatný jedinec, který je fyzicky i mentálně připraven pro svůj další život a umí pečovat o své fyzické i duševní zdraví.

Hledání pravdy

Roverský věk je dobou hledání odpovědí na velké otázky, pátrání po smyslu života a po vlastním poslání. Roveři a rangers prohlubují svůj duchovní život a rozvíjejí své svědomí na základě hlubšího porozumění skautskému slibu a zákonu. Aktivně se podílí na utváření vlastního charakteru. Rozvíjí svoji zodpovědnost, spolehlivost a odvahu vést pravdivý život.

Navazování dobrých vztahů

Roveři a rangers přestávají být dětmi a v nových rolích se učí nést zodpovědnost za budování a rozvíjení dobrých vztahů – s rodiči, partnery, členy kmene nebo vedením oddílu, se spolužáky na nové škole. Rozvíjí svou schopnost vážit si dobrých vztahů, přijímat a projevovat vlastní city a učit se od druhých. Ideálem roverské výchovy je mladý člověk, který je otevřený a vnímavý, který dokáže rozeznávat potřeby bližních a dle svých možností na ně reagovat.

Hledání vlastního místa ve společnosti

Roveři a rangers se chystají poprvé volit, vybírají si školu a budoucí povolání, mají možnost aktivně vstoupit do života svého střediska, města, státu. Získávají hlubší zkušenosti s demokratickými principy, zapojují se do hledání společných řešení, posilují důvěru ve vlastní schopnost ovlivňovat dění kolem sebe. Získávají zkušenost s rozmanitostí a propojeností dnešního světa, které se učí vnímat jako příležitost k obohacení.

Nalézání vlastního vztahu k přírodě

Roverský program se odehrává v přírodě. Ta není jen kulisou roverských her a výprav, ale jedním z cílů roverského putování, zdrojem inspirace, poznání a duchovního rozvoje. Roveři a rangers v přírodě rádi pobývají, pozorují ji, snaží se porozumět vztahům v ní. Uvědomují si, jakou stopu v ní zanechávají, a rozvíjí svou schopnost přírodu chránit. Při svých putováních poznávají příběhy krajiny, objevují krásu přírody jako celku i všech jejích součástí.

Autor – Jakub Tesař