Feature

„A komu tím prospějete, co?“ No, přece všem

Postava, kterou ztvárnil Miroslav Donutil ve slavné scéně v Pelíškách po okřídlené větě v titulku článku, dodává zkroušeně: „Druhé straně?“ To se mi vybavilo, když jsem přemýšlela nad osmým prvkem skautské výchovné metody (SVM): Zapojení do společnosti. Proč? Pokusím se přiblížit a představit čtyři pilíře tohoto nového prvku SVM, které lze zapojit do skautské a roverské činnosti. 

Nepřemýšlejme v kategoriích my a oni

Skaut je prospěšný a pomáhá jiným, zapojuje se do společnosti… Proto jsem si scénu s Donutilem vybavila? Ne tak docela. Odpověď je spíše v dodatku „druhé straně“, tam jsem totiž pocítila rozpor. Neměli bychom přemýšlet o druhých stranách, žít tolik v představách my a oni, když máme snahu světu dlouhodobě prospívat. Utváření lepšího světa je cíl, kterého nedosáhneme bez spolupráce s okolím. Musíme spolupracovat s ostatními skauty i neskauty, tím budeme rozvíjet naši schopnost oceňovat a respektovat rozmanitost, například kulturní, náboženskou, sociální, generační, genderovou… Bez porozumění ostatním změnu uděláme stěží.

Jsme pouze my, jedno společenství lidí na planetě, které by se mělo naučit opravdové spolupráci nebo lépe partnerství, které je klíčem k řešení společných výzev. Proto jsme tuto schopnost zahrnuli do našeho vzdělávacího systému a trénujeme ji na lokální úrovni.

Vědět, kam směřujeme

Při naší činnosti často rozvíjíme okolí, pomáháme místním komunitám. Ale proč to všechno děláme? Odpověď by měla být: pro kluky a holky. U každé naší činnosti, jak při účasti na tříkrálové sbírce, tak při výpravě mimo město, bychom si měli uvědomovat, jak rozvíjíme dovednosti našich skautských svěřenců –⁠ od benjamínků po rovery a rangers.

Pomáháme tím společnosti hned dvakrát  zaprvé, že se zapojíme do pomoci lidem, kteří to potřebují a zadruhé se tím kluci a holky (když je k tomu vedeme) aktivně učí důležité souvislosti a kompetence otevřenosti světu a naslouchání potřebám svého okolí. A ruku na srdce, skutečně si to všichni uvědomujeme a pracujeme v oddíle s tématem, které jsme se rozhodli podpořit sbírkou? Je to téma, které si vzali za své a rozumí mu všichni členové, kteří jsou do akce zapojeni? Utváří ho aktivně oni sami, nebo je to spíše přání a jednorázový plán ze strany vedení oddílu?

Na každou aktivitu bychom se měli dívat optikou osobního rozvoje. Aktivní zapojení do společnosti, by mělo v prvé řadě rozvíjet skauty a skautky. Můžou se tak, díky participaci, naučit aktivně plánovat, vést akci i ji následně reflektovat. Tyto životní kompetence pak využijí i mimo skaut.

Dělat dobro dobře

Být skutečně prospěšný světu není úplně jednoduché. Jak poznáme, že jsme skutečně pomohli dobře tedy, že jsme adekvátně reagovali na skutečnou (a ne domnělou) potřebu a že je to změna vítaná? Můžeme začít tak, že věnujeme dostatek prostoru poznávání tématu, kterému se chceme věnovat. Prozkoumáme, jak problém, tak i navrhované řešení  musíme vědět, co, proč a jak chceme změnit.

A jaká témata volit? Zejména u roverské věkové kategorie může být paleta velmi široká. SVM přirozeně uplatňujeme v místě, kde žijeme. Tam obvykle máme také největší vliv. Nicméně záběr našeho hledáčku může být mnohem širší. Přinejmenším si můžeme uvědomovat, jak naše činnost souvisí s okolním světem. Například se můžeme ptát u běžných činností (třeba spotřeby našeho materiálu či stravování), jak to souvisí se světem a jak na to můžeme reagovat, abychom případné negativní dopady eliminovali. Pokud chceme jít ještě o krok dál, snažíme se dosáhnout změny, která přímo přispívá k řešení regionálních či globálních výzev. Nebo můžeme pomáhat řešit problémy na místní úrovni a snažit se dosáhnout změny hlubší a trvalé – takové, která neřeší jen důsledky, ale odstraňuje příčiny problému. Není nějaké téma, které pálí vaše rovery a rangers ideální pro společný projekt?

Střechou nezatéká

Poslední část stojí jako střecha nad předchozími třemi pilíři, je jí Každodenní život v oddílu, zastřešuje tři nohy“, protože se jimi prolíná. Říká nám, že zapojení do společnosti můžeme naplňovat každodenně.

Témata prospěšnosti, spolupráce a osobního rozvoje do skautského života můžeme včlenit různými způsoby. Můžeme je hledat a pojmenovávat v tom, co již děláme. Můžeme se snažit tato témata posilovat při plánování programu schůzek, výprav, táborů a dalších skautských akcí. Zohledňujme je při jednotlivých činnostech v rámci programu i mimo něj – při soužití v klubovně, domluvě na pravidlech a řešení konfliktů, při navazování spolupráce s jinými oddíly, při jednání s dalšími organizacemi a samosprávou, při plánování a rozdělování úkolů s dětmi, při obstarávání oddílového materiálu apod. 

Zkrátka, mít takovouhle střechu pomáhá pomyslnému domu na třech nožkách, abyste se v něm cítili jako doma. Jistější cesta k rozvoji aktivních uvědomělých občanů vede skrze kontinuální práci v rámci oddílu, spíše než skrze jednorázovou aktivitu. Ochotu dělat svět lepším můžeme rozvíjet nastavenou oddílovou kulturou, kde se navzájem nevědomky učíme, že věci můžeme měnit a že každý hlas (i dětský) je slyšet.

/ilustrace/: Sloupy – Eliška Slavatová (Kory).png; Autorka: Eliška Slavatová – Kory

Když nemáte hlášky, dejte tam memy

Právě ti byli představeny 3 ze čtyř pilířů Zapojení do společnosti: opravdová spolupráce, osobní rozvoj, prospěšnost světu. Možná jsou pilíře příliš teoretické, snažší přiblížení přináší lépe zapamatovatelné memy.

Zkus si kvíz. K následujícím memům přiřaď jeden ze tří zmíněných pilířů. Správné řešení se dozvíš na konci textu. 

Jak vše propojit s roverským programem?

Asi není překvapení, že zrovna tento bod skautské výchovné metody je pro rovery a rangers silným prvkem, vzhledem k tomu, že dospívají a přirozeně se do společnosti více zapojují a hledají v ní své místo. Časté projekty či výpravy do zahraničí spojené s objevování světa tomu také nahrávají. 

Při tom všem bychom ale neměli zapomínat na pilíř každodennosti – potřebné kompetence lze rozvíjet i za běžného běhu skautských akcí a schůzek nebo v rámci osobních roverských výzev. Kompetence pro roverskou věkovou kategorii nám říkají, kam máme rovery a rangers směřovat, aby byli všestranně rozvíjeni. Najdeš tam mnoho projevů, které posilují schopnost mladých lidí být aktivními globálními občany. Níže najdeš jen drobný výčet projevů kompetencí, které posilují Zapojení do společnosti, stačí je tak pouze zapojit do plánování činnosti vaší roverské skupiny.

  • Umí kriticky pracovat s informacemi: určit si, co potřebuje vědět, zvolit vhodné zdroje, posoudit zdroje informací, vyhledat je a zpracovat informace.
  • Dokáže zvolit správnou formu pomoci s ohledem na situaci a své možnosti.
  • Přemýšlí o smyslu svépomocí.
  • Vnímá, jak jsou lidé, místa, ekonomiky a příroda propojené a na sobě vzájemně závislé. Má snahu tyto vazby zkoumat do hloubky. 
  • Uznává, že jsme si rovni, i když jsme každý jiný. Všímá si situací, kdy není respektována jedinečnost druhého člověka nebo jeho/její vlastní, a adekvátně na ně reaguje.

Praktický tip na závěr

Program, který lze použít na další roverské schůzce a dotýká se osmého prvku SVM najdeš na webu chystamprogram.skaut.cz. Stránky nabízí filtrování aktivit nejen podle věku, ale i podle oblastí a podoblastí kompetencí. 

Například: projev kompetence hovořící o kritickém přemýšlení nad informacemi a projev kompetence týkající se propojenosti světa, se krásně snoubí v programu Trollí farma, který je na zmíněném webu.

Kmen, který se chce věnovat například tématu klimatu, možná potěší, že na stránce Chystám program je nový štítek klima. Při vyhledávání tak lze u druhu aktivity vybrat právě jej a pro roverskou kategorii mladších roverů se na webu aktuálně nabízí hned 17 programů. 

Takže už stačí jen vykročit… a zapojit se do společnosti. Šťastnou cestu!

Odpovědi na kvíz: 1) prospěšnost světu, 2) opravdová spolupráce, 3) osobní rozvoj)