Recenze

Recenze seriálu – The Queen’s Gambit (Dámský gambit)

The Queen’s Gambit je americká minisérie Scotta Franka a Allana Scotta, natočená podle stejnojmenného románu. Děj seriálu, vydaného pod záštitou Netflixu, se odehrává v 50. a 60. letech ve Spojených státech. Vypráví příběh o dívce Beth Harmon, která tragickým způsobem přišla o matku a ocitla se tak v sirotčinci. Zde se setkává s Jolene, dívkou tmavé pleti odmítající jakákoliv pravidla, ze které se stane její věrná kamarádka. Již v útlém věku si Beth vypěstuje závislost na sedativech, která jsou podávána dětem v sirotčinci a tento problém provází dívku až do dospělosti. Beth jednou dostane za úkol vyčistit ve sklepě školní houby na mazání tabule. Právě zde se setkává s údržbářem Shaibelem, který ve sklepě hraje šachy. Po několika neúspěšných pokusech nakonec muže přesvědčí, aby spolu začali pravidelně hrát.

Shaibel, ohromený jejím obrovským nadáním, devítiletou dívku přihlásí na turnaj v šachovém klubu, kde Beth všechny s přehledem porazí a přichází na to, jak chutná vítězství. Zvrat v životě Beth nastane, když je adoptována, a dostává se tak do úplně jiných sociálních kruhů. Zanedlouho však ji i matku opouští adoptivní otec a její matka se propadá do depresí. Z finanční tísně domácnost zachrání Bethina výhra v šachovém turnaji. Adoptivní matka začne pohlížet na turnaje jako možnost výdělku a příjemnou cestu, jak uživit je obě, a tak začne omlouvat dceru ze školy a doprovázet ji na turnaje. Během této doby Beth prožívá pocity neporazitelnosti, své první lásky, ale zažije i zklamání, další velkou ztrátu a nakonec ochutná i hořkost drtivé porážky, která ji spolu s jejími závislostmi dovede až na samotné dno. Jediné, co ji může zachránit, je vítězství ve světovém šampionátu v Moskvě a poražení velmistra šachu Vasily Borgova, což je její odvěký sen.

The Queen’s Gambit rozhodně upoutá svou vizuální stránkou. Kostyméři se opravdu vyřádili a seriál vás zcela vtáhne do doby 50. a 60. let. Na první pohled nemusí seriál příliš zaujmout a děj příběhu může působit poměrně klišé, ale opak je pravdou. I přes prvotní nevelké očekávání mě seriál zaujal natolik, že jsem se od něj nemohla odtrhnout. Zápletka opravdu není nijak složitá, ale co přidává Dámskému gambitu velké plus, je hra s emocemi a skvělé výkony herců, díky kterým vám postavy přirostou k srdci. Samozřejmě se najdou momenty, které působí mírně nelogicky jako například fakt, že Beth byla ve škole omlouvána tím, že je nemocná, ale všichni si mohli v novinách přečíst, jak vyhrává jeden šachový turnaj za druhým. Rovněž zbytečným klišé byly scény ve škole, které jako by vypadly z klasického amerického teenage drama s výjimkou toho, že se odehrávaly v 50. letech. Co však vyvažuje tyto nedostatky, je skvělý soundtrack a velmi plynulý děj, který je tak akorát zasazen do sedmi dílů po 45–60 minutách a, dle mého názoru, poměrně překvapivý a zdařilý konec.

Celkově mohu seriál jen doporučit a ujistit diváky, že zaujme i ty do šachu zcela nezasvěcené.

zdroj: ČSFD

Jsem studentkou Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a vedoucí oddílu světlušek. Ráda čtu knížky všeho druhu, píšu povídky, sportuju a piju kávu. Zajímám se o moderní dějiny a hudbu.