tipy

Být chytrý jako podcast

Při vaření nebo běhání, cestou do školy či z práce, po probuzení i na dobrou noc. Podcasty můžeme poslouchat téměř pořád. Na rozdíl od videí se naše oči mohou věnovat něčemu jinému a oproti písničkám při jejich poslechu můžeme vstřebávat nové informace. Jak navíc dokládají nejen statistiky, „rozhlas 21. století” stále získává na oblibě.

Zpátky do digitálního pravěku

Předpokladem pro šíření audio obsahu digitální cestou byl rozvoj nahrávací techniky a softwaru. Neméně zásadní byl také rozmach komunikačních sítí, především pak internetu. Od první poloviny 90. let začínaly vznikat první rozhlasové pořady distribuované online. Průlomem v bezplatném stahování hudby i audio záznamů s mluveným slovem byla na konci této dekády služba Napster. 

Začátkem nového milénia se objevilo šíření zvukových záznamů přes technologii RSS. Ta umožňovala zobrazit aktuální obsah z různých internetových zdrojů na jednom místě, což usnadnilo přehled o nově vydaných článcích či pořadech. Spolu s tím se na trhu objevily MP3 přehrávače v čele s iPodem, které přinesly možnost poslouchat digitální audio záznam z přenosného zařízení.

Okolo roku 2004 světlo světa spatřily aplikace stahující zvukové záznamy z RSS zdrojů přímo do iTunes. Toto zjednodušení vedlo k dalšímu rozšíření audiobloggingu, jak se podcasty dříve nazývaly. Od té doby postupně roste počet podcasterů i jejich poslucháčů. V roce 2013 Apple oznámil, že všechny podcasty na iTunes v součtu dosáhly miliardy odběratelů. Postupně se přidávalo i české publikum.

Podcasty, kam se jen zaposloucháš

S audio pořady dostupnými online se v poslední době roztrhl pytel. Jestliže ještě před několika lety byly podcasty pro českého posluchače téměř neznámé, dnes se označením podcasterka či podcaster může honosit kde kdo. Vedle veřejnoprávních i soukromých médií do těchto vod zabrousila řada tvůrců známých z jiných online platforem – influenceři, youtubeři, blogeři a mnozí další. 

Zatímco při jízdě autobusem se nějaké to video zhlédnout dá, při běhání v parku nebo řízení to už nepřipadá v úvahu. A takové aktivity zabírají hodiny našeho každodenního života. Přesně tady se otevírá prostor pro podcastery. Zde jsou snad jedinou konkurencí audioknihy.

Díky tomu, že podcasty, podobně jako rádio, většinou posloucháme souběžně s jinou činností, zvládneme snáz i pořady o delší stopáži. A tak hodinový či dvouhodinový rozhovor může být skvělým společníkem našeho, podobně dlouhé video by do konce dokoukal málokdo. 

Jak jsou na tom skauti

Přes zmíněný podcastový boom ústředí Junáka zatím o skautských podcastech neuvažuje. „Je to takový dlouhodobý plán a pro mě osobně i velký sen. Zatím na to ale nemáme kapacitu,” napsala mluvčí Junáka Barbora Trojak. Doporučila nám obrátit se na Skautský institut, kde by podle jejích slov mohli mít konkrétnější plány.

A skutečně. V době nouzového stavu a uzavření prostor na Staromáku se Skautský institut do online prostoru vrhnul ve velkém. „Události teď mají překotný vývoj. Na Spotify a Apple Podcasts každý týden přidáváme dva pořady, Nebát se a Šípkovník, tedy zápisky z Šípkova deníku (Šípek neboli Miloš Říha, vedoucí Skautského institutu, pozn. red.),” uvedl Jakub Ambrozek (Mravenec) ze Skautského institutu.

Dalším projektem, který tým okolo Šípka připravuje, se jmenuje SI Intelektuál. Ten by měl v budoucnu umožnit poslech záznamů z akcí pražského, brněnského, ale i dalších Skautských institutů online. Jejich cílem je podobně jako u klasických programů propojovat skautskou i širší veřejnost a nahlížet na aktuální témata skautskou optikou. V době uzávěrky tohoto čísla ještě není známa konkrétní podoba.

Další počin z této oblasti, pod kterým jsou podepsáni čeští skauti, je Skautský podcast. Stojí za ním Vojtěch Brzek (Wanaču) z Liberce a jeho kamarádi. Od loňského léta zatím vytvořili čtyři epizody, dvě ze společných akcí, jeden rozhovor a jednu reportáž. 

Moje cesta k podcastům

Když nám okolo roku 2015 náš gymnaziální angličtinář vyprávěl, že každý den poslouchá podcasty BBC, dívali jsme se na něj trochu jako na blázna. Zpětně bych ho, alespoň co se této oblasti týče, označil spíše za hipstera. Dělal totiž něco ještě před tím, než se to stalo populární. To ostatně dokládají i čísla z Google Trends. Za posledních pět let vidíme výrazný nárůst vyhledávání výrazu podcast v českém i celosvětovém měřítku.

Přes zmíněnou popularitu jsem se k podcastům dostal až poměrně nedávno. Loni v září jsem se ocitl na Erasmu v Krakově, kde jsem denně trávil okolo dvou hodin dojížděním přecpanými autobusy a tramvajemi. Přemýšlel jsem, jak si tuto část dne co nejvíc zpříjemnit. Při pohledu okolo sebe se odpověď přímo nabízela: sluchátka. Protože poslouchat písničky po chvíli omrzí, k mluvenému slovu byl odtud už jen krůček.

Rozhodně bych se tedy neoznačil za podcastového experta, ale spíš za náruživého posluchače. oblíbené podcasty rozdělené do několika kategorií. Níže proto nabízím seznam mých oblíbených podcastů, které podle mě stojí za poslech. Poslechnout si je můžete v jedné z mnoha podcastových aplikací nebo z webových stránek daného producenta nebo média.

Zpravodajství a aktuální dění

Vinohradská 12

Zpravodajský podcast Českého rozhlasu, vychází každý všední den, má okolo 25 minut. Dopodrobna rozebírá vždy jedno aktuální téma.

Studio N

Zpravodajský podcast Deníku N, vychází každý všední den. Podobně jako Vinohradská 12 se každý den věnuje jednomu tématu. Délka každé epizody je různá, často okolo 30 minut. Moderuje Filip Titlbach.

Rozhovory

Brocast

Bratři Adam a Tomáš Dunovští si do svého podcastu zvou méně i více známé podnikatele, sportovce, novináře a mnohé další. Není výjimkou, že jeden rozhovor může mít přes dvě hodiny. Vychází několikrát za měsíc. 

Proti proudu

Průkopník českých podcasterů, Dan Tržil, vydává svůj podcast již řadu let. Zve si do něj podobné lidi jako Adam a Tomáš z Brocastu. Rozhovory, vycházející jednou za čtrnáct dní, jsou ale kratší, většinou do jedné hodiny. 

Publicistika

Radio Wave

Řadu pořadů Radia Wave spadajícího pod Český rozhlas lze poslouchat i v podcastových aplikacích. Každý z audio magazínů vychází jednou týdně a věnuje se konkrétnímu tématu, na své si přijde skoro každý. Jen pro představu: Hergot! o náboženstvích a spiritualitě; Bourání o architektře a urbanistice; Čelisti o filmech a seriálech; Quest o videohrách a mnohé další.

Lifestyle

Gastromapa Lukáše Hejlíka 111

Propagátor moderní gastronomie a herec Lukáš Hejlík se po recenzích na facebooku, sérií videí a knize rozhodl vrhnout také na podcasty. V nich objíždí republiku a představuje příběhy úspěšných gastropodniků. Nový díl každý pátek.

Se ségrou

Sesterské influencerské duo, Nicole a Lucka, uvádí tak trochu dívčí podcast, který ale může zaujmout i některé mužské posluchače. Holky se svěřují se svými zkušenostmi s blogováním, marketingem a světem sociálních sítích. Povídají si také o cestování, vztazích či osobním růstu. Vychází několikrát za měsíc.

Zábava

Buchty

Bláznivá talk show Ivany Veselkové a Zuzany Fuchsové na Radiu Wave. Vychází každou středu a trvá zhruba půl hodiny. 

Stárnoucí mileniálové

Dva kluci okolo třicítky, Michal Zlatkovský a Dominik Zezula, neotřele glosují dnešní svět pohledem své generace. Nová epizoda trvající zhruba půl hodiny vychází každé úterý.

Procvičit si jazyky

The Daily

Zpravodajský podcast od New York Times, formátem podobný Vinohradské 12. Zabývá se děním v USA i důležitými událostmi napříč světem. Vychází každý všední den.

TED Talks Daily

Podcasty vytvořené z přednášek TED Talks. Vychází každý den a mají okolo čtvrt hodiny. 

Slovo podcast vymyslel britský novinář Ben Hammersley v roce 2004. Vzniklo spojením slov iPod, tedy proslulý hudební přehrávač firmy Apple, a broadcast, česky vysílání. 

Do Roverského kmene přispívám od roku 2017, o tři roky později jsem se spolu s Týnou dostal do jeho vedení.