Poslechněte si sloupek načtený umělou inteligencí:
V roverském věku více než jindy hledáme odpovědi na otázky: „Kdo jsem? Co mi jde? Kde je mé místo ve společnosti?“. Jelikož systém skautské výchovy tyto otázky reflektuje, rovering je na hledání sebe sama dokonce celý postavený.
Pravděpodobně jste již slyšeli o nástrojích roverského programu, mezi něž patří výzvy a projekty. Jejich cílem je posunout se dál v sebepoznání a sebepřekonání, a vedou tak k dalšímu osobnímu rozvoji. Zatímco výzvy plníte sami jako jednotlivci, projekty jsou skupinovou obdobou výzev.
Abyste si výzvu nebo projekt dokázali stanovit tak, aby skutečně pomohla v procesu seberozvoje, zkuste se řídit následujícím modelem:
- Sebepoznání – Kdo jsem? Co jsou mé silné a slabé stránky? → hledání výzvy
- Stanovení cíle – Čeho chci dosáhnout? Co chci rozvinout a co naopak potlačit? → příprava na výzvu
- Vytvoření seberozvojové situace – Co mě posune k naplnění cíle? → překonání výzvy
- Zpětná kontrola – Povedlo se mi cíle dosáhnout? → ohlédnutí se
Pokud si říkáte, že model seberozvoje se snadno řekne, ale hůř udělá, máte naprostou pravdu. Naštěstí na to nejste sami! Oporou vám je roverské společenství a roverský průvodce.
Roverské společenství mívá mnoho podob – družiny, kmeny, středisková nebo širší uskupení roverů a rangers. Pokud tedy na středisku nemáte registrovaný roverský kmen, nevěšte hlavu a porozhlédněte se, zda ve své sociální bublině máte další skautské vrstevníky.
Průvodce je váš mentor, jehož roli nejčastěji zastávají starší RS nebo jiní členové organizace, kteří roveringem prošli. Průvodce pomáhá s vytyčením rozvojových cílů, předává zkušenosti, nasměruje v těžkých okamžicích, motivuje, když je to potřeba, nebo upozorňuje, že je třeba si odpočinout.